Barion Pixel

A böngészési élmény fokozása, a személyre szabott hirdetések vagy tartalmak megjelenítése, valamint a forgalom elemzése érdekében sütiket (cookie) használunk. A "Mindet elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhat a sütik használatához.

Gyakran ismételt kérdések

Miért érdemes elektromos motort választani?

Városi elektromos motort annak éri meg választani, aki rendszeresen közlekedik nagy forgalmú útszakaszokon, vagyis napi szinten használna motort. A mai statisztikák alapján ebbe a két halmazba (városi/elővárosi autózás, maximum napi megtett km <100) az autósok közel 80% beletartozik, tehát jó eséllyel Te is. Az elektromos terepmotorokat azoknak ajánljuk, akik élvezik a terepmotorozást, de egy csendesebb alternatívát keresnek, mellyel nem zavarják lakó- és természetes környezetüket.

Milyen erős egy elektromos motor?

Egy kilowatt 1,36 lóerőnek felel meg, így könnyen kiszámolhatja bárki, hogy milyen erős lóerőben az elektromos motorja. A végeredmény azonban csalóka. Az elektromos motoroknál sokszor a motornak van egy teljesítmény megadva, amit folyamatosan képes leadni, és van egy, amit csak rövid ideig (másodpercekben mérhető). Ez a rövid ideig rendelkezésre álló teljesítménytöbblet azonban teljesen más menetdinamikát képes biztosítani, mint egy belsőégésű motor. Óriási különbséget jelent az is, hogy az elektromos motorok nyomatéka sokkal előbb és stabilabban rendelkezésre áll, mint a belsőégésű motoroké, így „erősebbnek” tűnnek. A legtöbb elektromos motornak nincs váltója, így a hajtás folyamatosan rendelkezésre áll, nincsenek kieső pillanatok a sebességváltásoknál. Röviden összefoglalva, egy elektromos motor sokkal dinamikusabb, mint egy hasonló teljesítményű belsőégésű motorral hajtott motorkerékpár.

Az elektromos motoroknak nincs hangja. Meghalok a forgalomban?

Az elektromos motoroknak is van hangja, bár ez valóban elhanyagolható a benzines változatokhoz képest. A villanymotor is visít ha pörög és a hajtásnak (főleg ha lánc) is van némi hangja. Ezeket viszont egy autós valóban nem hallja. Benzines motorokat használva is gyakorta tapasztaltuk, hogy az autósok nem vesznek észre, főleg ha váratlanul cikázunk melléjük. Mióta viszont felmerült ez a kérdés, autósként is figyeljük ezt a jelenséget. Elmondható, hogy a gyári kipufogós motorokat csukott ablakoknál csak akkor halljuk meg, amikor elmennek mellettünk, tehát ilyen szempontból nem hátrány a még kisebb hang. Azért érdemes óvatosan motorozni, feltételezve, hogy egyik autós sem vesz észre. A gyalogosokra is kell némi extra figyelem, mert ha lassan haladunk az elektromos motorral, akkor tényleg nagyon halk. Az elektromos autók elterjedésével viszont elmondható, hogy a közlekedés minden szereplője figyel már a hangtalan közlekedésre. Összefoglalva a jelenség nem olyan tragikus, mint sokan gondolnák, de mindenki figyeljen egymásra egy kicsit jobban!

Használhatók az elektromos motorok olyan szinten, mint a benzinesek?

Egy jó minőségű elektromos hajtású motor a megfelelő kapacitású akkumulátorral városi használatban igazi alternatívája egy benzines motorénak. Egy 100 km körüli hatótáv a városban bőven elegendő a felhasználók 99%-ának, de egy rövidebb távról történő ingázásra is kiváló, főleg ha miközben áll a motor, van lehetőség az akkuk feltöltésére is. Az elektromos motor halk, a jobbak képesek a visszatáplálós fékezésre (ami városi forgalomban igazán jó dolog) és dinamikus, ráadásul a vezetése is egyszerű, nem tud lefulladni, stb.

Milyen költségekkel jár egy elektromos motor üzemeltetése?

Az e-motorozás nemcsak élvezetes közlekedési forma, de messze a legköltséghatékonyabb is. Nem kell a forgalomban araszolnod, így tervezhetőbbé válnak napjaid, és a megtett kilométerek költsége alig pár forint. Az egyszerű hajtáslánc miatt nincsenek olyan alkatrészek, amelyeket sűrűn kellene cserélni. Ezzel időt és pénzt spórol meg számodra. Az elektromos motornál nincs olajszűrő és olajcsere, messze nem kopik úgy a fékpofa és féktárcsa, mint a benzineseknél, sokszor nincs lánc, vagy ha van, akkor jobban kímélve van, mint egy váltós motornál. Gyakorlatilag csak menni kell vele, tényleg sokkal kevesebb problémával, mint a benzines társaknál, emiatt kijelenthető, hogy az elektromos motorok üzemeltetése valóban sokkal problémamentesebb és olcsóbb, mint a benzineseké.

Tényleg drágák az elektromos motorok?

A válasz igen és nem. Egy új benzines motort és egy hasonló kategóriájú elektromos motorkerékpárt összehasonlítva, vásárláskor az elektromos biztosan drágább lesz, ha nem, akkor az elektromos gép minősége megkérdőjelezhető. A kérdés mégsem ennyire egyszerű, sok mindent figyelembe kell venni az összehasonlításkor. Az egyik az, hogy egy ugyanolyan teljesítményű elektromos motor sokkal dinamikusabb, élvezetesebb, mint egy benzines, tehát ugyanahhoz az élményhez nagyobb, drágább benzines kell. A másik dolog az, hogy az elektromos motor üzemeltetése sokkal olcsóbb. A fenntartási költség kb. tizede a benzines motorokhoz képest.

Milyen gyorsan fognak tönkremenni az akkumulátorok?

Azt kijelenteni nehéz, hogy pontosan hány töltést bír ki egy akku, mert ez függ a gyártótól, a töltés módjától, a töltés és használat során a külső hőmérséklettől, attól, hogy egy-egy alkalommal mennyire lett kimerítve az akku, hogyan van tárolva, mikor nem használják, stb. Éppen ezért, ha valaki egy pontos számot ad meg, akkor az vagy nem igaz, vagy van egy apróbetűs rész, ahol a fenti körülmények definiálva vannak. Elmondható, hogy egy minőségi cellákból felépített akkupakk kibír annyit, hogy mikor cserélni kell, akkor a benzines motorra is ráférne már egy felújítás (vagy kettő). Így tehát az akkuk miatt sem lesz nagyobb költsége a használatnak. A minőségi elektromos motorok akkupakkjai is úgy készül, mint az elektromos autóké, a hengeres lítiumos cellák egy pakkba szerelésével, a BMS-sel együtt rögzítve, leggyakrabban egy aluházba. A lényeg, hogy szétbonthatók és a cellák cserélhetők bennük.

Melyik a jó elektromos motor? Milyen szempontok alapján döntsek?

Ez egy olyan kérdés, amire nincs egyértelmű válasz, de szempontok azért adhatóak. Az egyértelmű, hogy a jó minőség jobban fog szolgálni, de drágább is lesz, a nagyon olcsó pedig inkább csak bosszúságot okoz, mint örömet. Fontos a motorkerékpár felépítése, a váz az ülés, a futóművek, a fékek, a borítás, ha van és az okosságok, mint pakolóhelyek, extra szolgáltatások, stb. Kényelmes kell legyen olyan felépítéssel, ami a szándékolt használati módnak legjobban megfelel (pl. endúró vs. robogó…). Meg kell nézni, hogy elég robosztus-e a váz, futómű, a fékek is megfelelő minőségűek és méretűek kell legyenek. Az ülés, a műanyagok, a matricák is mutatják, hogy mennyire igényesen készült. Motoros tapasztalat nélkül érdemes lehet megnézni egy pár hasonló kategóriás benzinest és azzal hasonlítani össze a fentebb említett szempontokat. A motor teljesítménye fontos. Egy másfél kilowattos motorral az Alföldön el lehet poroszkálni, mert van elég sík felület, hogy belendüljön a motor, de dombos, hegyes vidéken szinte használhatatlan. Egy 4 kilowattos motorral, már bátran neki lehet menni nagy emelkedőknek is. Az ennél is nagyobb teljesítmény már vígan elviszi a mocikat, de a fogyasztásuk is nagyobb. Ezzel lépést kell tartani az akkumulátoroknak. Árulnak elektromos motorokat nem lítiumos akkukkal, hanem pl. ólommal. Ezt alapból nem ajánljuk, mert a súly-kapacitás arány többszörösen gyengébb a lítiumnál, cserében az élettartamuk is rövidebb.  Az akkukapacitás, a motorteljesítmény és a használat módja befolyásolja a motor hatótávját. Azt is sokféleképpen adják meg, de jellemző, hogy a legtöbbször a saját használatban nehéz ezt az adatot elérni. Pont úgy adják meg, mint a gyári benzines fogyasztásokat, és CO2 kibocsájtásokat… Érdemes utánanézni, hogy mik az adott típussal a gyakorlati tapasztalatok. Az ilyen véleményekből szűrhető le a valóság. Érdekes a motor kezelhetősége is. Lehet-e finoman adni a gázt, vagy durván, ugrálva reagál a gép? Felmelegszik és letilt-e nagyobb igénybevételnél? Ezeknek az infóknak is utána lehet nézni a megfelelő fórumokon, érdemes is megtenni, mert sokat segíthet a legmegfelelőbb e-motor kiválasztásban.

Miért éri meg céges motorként vásárolni?

Cégként az elektromos motorvásárlás során felmerült ÁFA visszaigényelhető és a motorral kapcsolatos költségek elszámolhatóak. Nincs olajcsere vagy alkatrészcsere, stb. Aki napi szinten használja a motorját, annak hamar visszajön a különbözet.

Az oldal tetejére