Barion Pixel

A böngészési élmény fokozása, a személyre szabott hirdetések vagy tartalmak megjelenítése, valamint a forgalom elemzése érdekében sütiket (cookie) használunk. A "Mindet elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhat a sütik használatához.

A legjobb elektromos robogó

Nem könnyű meghatározni, hogy mitől a legjobb egy elektromos robogó. Nem is biztos, hogy létezik ilyen, de nekünk van egy jelöltünk, mégpedig a Silence S01-es modellje. Sokféle elektromos robogót próbáltunk ki, de a Silence S01 nagyon sok szempontból kiemelkedik a mezőnyből.

Mik lehetnek egy ilyen összehasonlítás szempontjai?
• 
teljesítmény
• 
hatótáv
• design
• kidolgozás minősége
• megbízhatóság
• á
r
• egyéb szolgáltatások

Az elektromos robogókat városi és elővárosi közlekedésre tervezik. Akkora teljesítményre van szükségük, hogy fürgébbek legyenek a forgalom többi résztvevőjénél. A KRESZ szerint is szabályos a piros lámpáknál a sor elejére menni velük, de ha már így tesz az ember, akkor jó ha meg is tartja az első helyét és nem hátráltatja a mögötte elinduló autósokat. A segédmotorkerékpár kategória 4 kW maximális teljesítményre és 45 km/h maximális sebességre van korlátozva. 3-4 kW szükséges (és elégséges) a megfelelően sportos induláshoz, a 2 kW alatti motorok inkább csak „megyegetnek”, de az már nem az igazi. Egy 3-4 kW-os teljesítmény tehát már elegendő lenne, de sajnos a 45-ös végsebesség nagyon kevés. A budapesti, vagy más nagyvárosi forgalomban mindenki gyorsabban megy annál, így hiába a megfelelő gyorsulás, hamar beérik az autók a kis robogót és kezdődik a kellemetlen és nagyon veszélyes útról való letolás. Egy 3-4 kW-os robogót persze ugyanúgy fel lehet húzni 60-70 km/h végsebességre, mint ahogy azt a benzinesekkel is sokan teszik, de az meg szabályellenes, úgyhogy egy másik, legális megoldást érdemes keresni.

Mi marad akkor? Egy nagyobb kategória, ami képes nemcsak jól gyorsulni, de magasabb sebességet is elérni. Egy nagyvárosi, elővárosi ingázásnál a 100 km/h végsebesség teljesen megfelelő, városon belül pedig úgyis maximum 70-nel lehet menni. A Silence S01 három vezetési móddal rendelkezik, az Eco fokozatban is 65 km/h a sebességkorlát, a City mód 86-ig engedi gyorsulni a motort, a Sport módban pedig 100 km/h a végsebesség. A vezetési módok közt kapcsolgatva nem érződik jelentős teljesítményváltozás, tehát a gyorsulás hasonló bármelyikben. Amiben különbség van, az a visszatápláló fékezés működése. Az Eco módban gurulás közben folyamatosan erősődik a fékerő és a visszatáplálás, a City módban ez állandó és nem túl erős – így lehet a forgalommal vitorlázni, a Sport módban pedig úgy működik, mint az elektromos autóknál az e-pedál. A gázmarkolat állásától függ a visszatáplálás erőssége, ami lehet nagyon erős is, ha hirtelen engedjük vissza a gázt. Így a tárcsafékek használatára alig van szükség.

 

A hatótáv a következő fontos szempont. A legjobb elektromos robogóktól elvárható a 80-150 km-es hatótáv. Az ilyen hatótávra már rendszerint a futárok sem panaszkodnak, a civilek nagy részének pedig legtöbb esetben ennyire sincs szüksége. Sok elektromos robogó tud ennél a távnál kevesebbet, ami nem is jelent feltétlenül problémát, de nem árt tudni, hogy mire fogja használni az ember a gépet. Az akkunak kibírni csak egy napot kell, mert esténként úgyis fel lehet tölteni, de a teljes napot azért jó ha némi tartalékkal teljesíteni tudja. A Silence S01 országúti használat mellett is tudja a 80 kilométert, városi forgalomban pedig egyáltalán nem gond a 100 km-es hatótáv túllépése. A mai akkutechnológiával ennél nagyobb hatótávot biztosítani nem biztos, hogy érdemes, mert nagyon nagy lesz a motor tömege és az ára is az egekbe szökik. Már az elektromos autóknál is rájöttek, hogy nem kell nagyobb akkupakkot tenni az autóba, mint amit a várható használat igényel.

A design egy szubjektívebb, de azért megfogható dolog. Ide tartozik a kinézet, mert mindenki szeret szép dolgokat használni. A legjobb elektromos robogók egyediek és a design-juk kialakítását komoly tervezőirodákra bízzák. A kínai tucat-robogóknál is van tervezés, de pl. rengeteg típust ismerünk ugyanazzal a „kasztnival”. Sok szép modell is van közöttük, de vannak olyanok is, amik az európai szemnek már nem felelnek meg.
A design másik része az ergonómia. Nagyon sokat számítanak az apróságok, hogy megfelelő helyen vannak-e a dolgok, hogy akkorák-e amekkorának lenniük kell, hogy könnyen kezelhető-e egy kapcsoló, kényelmes-e az üléspozíció, van-e tárolórekesz, abba befér-e aminek kell, van-e USB töltő csatlakozási lehetőség, ami a mai okostelefonos világban már fontos szempont, vagy hogy rendesen látni-e a műszereket, amik azt jelzik ki amit kell, stb. Ez mind nem befolyásolja azt, hogy a robogó elvisz-e A-ból B-be, azt viszont igen, hogy közben hogy érezzük magunkat. Az S01 ebben a kérdésben is erős.

A robogó kidolgozásának minősége sem mindegy. Vannak olyan modellek, melyekhez közeledve, egészen két méteres távolságig nagyon tetszetős dolgokat látunk, viszont közelről nézve már látszanak a problémák: illesztési pontatlanságok, sorjás alkatrészek, béna vagy idejétmúlt műszeregység, csúnya, kényelmetlen, esetleg gyárilag gyenge kezelőszervek, kapcsolók, nem szép hegesztések, stb. Amellett, hogy a felhasználó minden nap találkozik ezekkel a dolgokkal, a kidolgozás minősége már a megbízhatóságban is szerepet kap. Ilyen szempontból is kiemelkedik a Silence S01. A kivitelezés és a beépített alkatrészek, kapcsolók prémium minőségűek, a lámpák LED-esek és sokkal jobb fényt adnak, mint a halogénesek. A futómű és fékek is kiválóan működnek.

A megbízhatóság az egyik legfontosabb jellemzője bármilyen műszaki cikknek. Noha mostanában nem divat a tartósság, de valójában mindenki azt szeretné, hogy a járműve minél tovább működjön hibák nélkül. Az elektromos robogók rendszerint agymotorral kerülnek gyártásra, ami jó, mert nincs áttétel, ami meghibásodhatna. Egy jó agymotor megfelelően zárt, elektronikusan is védett, így csak nagyon sok használat után esetleg csapágyat kell benne cserélni, hogy aztán megint sok ezer kilométert tudjon futni. Az elektronikák bírják, amíg bírják, persze ezeknél sem mindegy az alkatrészek és a gyártás minősége, de ami az elektromos robogók lelke és legkritikusabb része, az az akkumulátor. A legjobb elektromos robogókban a legmodernebb lítiumos cellák vannak, de csakis neves gyártóktól. LG, Panasonic, Samsung, Tesla. Ha kínai gyártókkal tárgyal az ember, rendszerint kérdezik, hogy milyen cellákkal legyen az akkupakk kínaival, vagy márkással? Az árkülönbség jelentős, de ez azt is jelenti, hogy a minőségi különbség is az. A Silence akkumulátorokat vizsgálták, miután 40.000 km-t használták őket, professzionális napi használatban (futárok, postások). Az átlagos akkukapacitás még ezután is 97%-os volt!
A Silence akkumulátora abból a szempontból is egyedülálló, hogy az akkupakkba egy fűtőegység is került, ami hidegben az akkumulátort felmelegíti az ideális töltési hőmérsékletre, és a töltést csak ezután kezdi meg. Ez az akkumulátor élettartamára óriási pozitív hatást gyakorol, és olyankor is fel lehet tölteni az akkumulátorokat, amikor egy másik, fűtéssel nem rendelkező akkupakkot már nem.

Talán az ár az egyetlen dolog, amibe a legjobb elektromos robogóknál bele lehet kötni, de ez is csak az újonnani vételárra mondható, mert üzemeltetési költségekben az elektromos robogók sokkal kedvezőbbek, mint a benzines társaik. A Silence S01 új ára 2,5 millió forint. Egy hasonló kategóriájú és minőségű benzines versenytárs 2-2,1 millió körüli áron kapható meg. Ezen legrövidebb távon az állami támogatás segíthet, ami eltüntetheti ezt a kezdeti árkülönbséget. Kicsit hosszabb távon ez az árkülönbség már meg fog szűnni, mert az elektromos robogókat drágító akkumulátorok ára már most is folyamatosan csökken. A vásárláskor viszont az elektromos robogók előnye, hogy nem kell rájuk regisztrációs adót fizetni, nincs átírási illeték és az éves teljesítményadó is nulla ezekre a motorokra. További megtakarítást jelent, hogy a jelenlegi árak mellett árammal kürülbelül nyolcadannyiba kerül a közlekedés, mint benzinnel. Ehhez jön még, hogy az elektromos robogók karbantartása gyakorlatilag nulla. Nincs olaj és szűrőcsere, nincs szíj és görgőcsere, lassabban kopnak a fékek stb. Így, egészében nézve a dolgot már nincs is akkora hátránya az elektromos robogóknak!

A fentebb tárgyalt pontokon túl, vannak még előnyei / hátrányai az elektromos robogóknak.
Ilyen például, hogy az ülés alatti tárolórekesz rendszerint a benzines robogóknál nagyobb, mint az elektromosoknál, mivel az elektromos robogók nagy részénél azt a helyet elfoglalja az akkumulátor. Nem így a Silence S01, ami egy óriási, teljes értékű, sok benzines robogóét is meghaladó pakolórekesszel rendelkezik, ami megint csak teljesen egyedülálló az elektromos robogók között.
Az viszont egy kellemes jellemvonás, hogy a legjobb elektromos robogókban van hátramenet. Ez kellemes, ha egy szűk helyről kell kimozgatni a motort hátrafelé, mikor csak úgy férünk hozzá, hogy ráülünk.
Nagy előnye még a Silence S01-nek, hogy rendelkezik egy olyan applikációval, amivel szintén csak a legjobb elektromos robogók. Meg lehet osztani a motort kulcs nélkül egy PIN-kóddal, útvonalat lehet tervezni vele az akkutöltöttségnek megfelelően. Ha valaki piszkálja, a motort, a telefon azonnal jelez, és a beépített GPS és adatkapcsolat révén bármikor látható, hogy hol van a Silence.

Az elektromos robogók között is folyamatosan jelennek meg egyre újabb gyártók, újabb típusok, előfordul, hogy több is egy évben, ami nagyon jó. Ezek közül kevés azonban az olyan, amelyik már több éves tapasztalatot halmozott fel, megfelelő darabszámban adott el, hogy kiderüljenek a hiányosságok. Vannak európai gyártók, akik jó termékeket gyártanak, ilyen pl. a Govecs e-Schwalbe modellje, ami a régi Simson Schwalbe formáját örökölte, de BOSCH hajtáslánccal. Ez egy középmotoros megoldás, bordásszíjas hajtással. Az akkupakkja kicsivel 5 kWh alatt van, a végsebessége ennek a modellnek is 100 km/h (most csak az L3e kategóriáról beszélünk). Ez nem véletlen van így, a városi közlekedésre ez optimális. Ez a robogó hasonló kategória mint a Silence, de több dologban gyengébb. Az ülés alatti pakolóhelyben még versenyben sincs a Silence S01-el, nincs benne GPS és az applikációja is nagyon gyenge a Silence-hez hasonlítva (a legtöbb országban, így itthon sem elérhető), nincs benne akkufűtés, egyébként árban hasonló az S01-hez, de például ehhez egy pótakkumulátor ára többszöröse a Silence S01-hez hasonlítva.

A BMW C-evolution egy másik nagyon jó elektromos robogó, sok mindenben a duplája a Silence S01-nek. Kétszer akkora a tömege (275kg), de a teljesítménye is 3-4x-ese az S01-nek (19 vagy 35 kW, míg a Silence max. 9 kW). Ennek megfelelően jobban is gyorsul a BMW, pedig a Silence is nagyon fürge. A végsebessége 120km/h míg a Silence csak 100-at tud. Az akkukapacitása is a duplája az S01-ének, de a két robogó hatótávja mégis kb. ugyanannyi! Ez a BMW nagyobb tömegének és teljesítményének számlájára írható. A BMW egy nagy csatahajó, sokkal nehezebb, szélesebb, mint a Silence S01, ami városi forgalomban nem feltétlen előnyös, de az ülés alatti pakolóhelye mégis kb. harmadakkora mint az S01-é. A BMW plusz teljesítménye városban ritkán használható ki, pedig a hatótávja miatt nagyjából ugyanarra használható, mint a Silence. A BMW legnagyobb hátránya viszont az ára, ami szintén kétszerese a Silence-ének. A BMW nagy, szép, erős, drága, de nem a legcélszerűbb a városi, elővárosi használatra. Emiatt ha a BMW technikai megoldásait nézzük, lehet a legjobb elektromos robogó, de ha a gazdaságosságot, praktikusságot, használhatóságot nézzük, akkor a Silence S01 nyer.

 
Az oldal tetejére